Måndag

Nu är nyårsveckan igång. Vi har hunnit med tvätt, matlagning, city, Friskis, XXL, rusta, Ikea, mataffär. Och en snabblunch på Donken. Burgare och mjölk till den lille. Kaffe och medtaget mellis till den store (alltså jag!) 
.
Körde armpass på Friskis, som vanligt känns det lite meningslöst att gå från gymet utan att ha svettats. Men det var jobbigt, tungt. Så det gjorde förhoppningsvis lite nytta. Sista supersetet dips/ bicepscurls frustade jag ordentligt. Hehe... 
.
Startade morgonen med att göra en vitkålsgratäng. Gjorde just denna att ta med till landet över julen och den fick tummen upp av de flesta. Originalreceptet innehåller rikligt med smör, grädde och ost. Den varianten bjöd jag på vid jul. Idag blev det en snålare och helt vegansk variant. 
.
Recept vitkålsgratäng: 600 gram vitkål delad smått. 1 hackad gul lök. 1-2 pressade vitlöksklyftor. Låt detta få brynas (vilket ord är det jag söker? stekas? Puttra? Kokas?) mjukt i mkt smör alt rapsolja. När det mjuknat i med ca 2 dl grädde alt oatly iMat och 1/2 msk sambal olek. Låt det puttra och smaka av med salt/ peppar. Häll över i form och ha över ost. Ju mer desto bättre såklart, ost liksom (Idag vegoost)!!!! In i ugn på 225 grader i allt mellan 15-30 min beroende på ugn osv.. Gott gott! 
.



.
Här är min nya favorit i köket, bra julklapp!! 





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Jossan

- och en dammråtta här och där

RSS 2.0